Wetgeving: Convenio Contactcenter


Je spreekt de taal niet en je bent nieuw in het land.  Je wil genieten van alles wat de stad te bieden heeft. De feitelijke inhoud kennen van een collectieve arbeidsovereenkomst is niet één van je prioriteiten. Logisch ook!


Collectieve arbeidsovereenkomst: rechten en plichten

Om de paar jaar komen de ACE (Asociación de Contact Center Española) en de voornaamste vakbonden (CC.OO en FeSMC-UGT) samen om een collectieve arbeidsovereenkomst op te stellen. Het is heel belangrijk dat je weet wat je rechten zijn. Deze overeenkomst genaamd “convenio” word natuurlijk enkel opgesteld in het Spaans. Vandaar dat we bij deklantendienst.nl het idee hebben opgevat om dit te gaan vertalen. Zowel naar het Nederlands als naar het Engels.

Zij nemen deel aan de onderhandelingen voor het Convenio

Als je werkt voor een “contactcenter” in Spanje zal jouw werkgever hoogstwaarschijnlijk op de lijst staan van “asociados” op de website van ACE.  http://www.ace.adigital.org/asociados/ 

Contactel, Sitel, Sellbytel, Konecta, Teleperformance, Unisono, Transcom, Atento, Emergia, … Staat het bedrijf waar je voor werkt niet op de lijst? Dit wil zeggen dat er geen vertegenwoordigers zijn gestuurd om deel te nemen aan de onderhandelingen. Desallniettemin is alles wat in dit convenio staat nog steeds van toepassing. 

Enkele interessante aandachtpuntjes die misschien niet iedereen weet:

  • twee dagen betaald afwezig bij verhuis
  • 35 uur betaald per jaar voor bezoek arts
  • werken op een Spaanse feestdag = extra betaald + vrij te kiezen betaalde vakantiedag
  • uitbetaling extras tijdens vakantie
  • minimum pauze tijden per dag
  • uitbetaling bij ziekte
  • minimum salaris

Eens alle partijen een overeenkomst hebben bereikt wordt deze gepubliceerd op de “BOLETÍN OFICIAL DEL ESTADO”. In België of Nederland zou dit in het staatsblad verschijnen. Deze publicatie is vrij toegangkelijk. We hebben het .pdf bestand gedownload en online gezet op deze website. 

https://www.deklantendienst.nl/wp-content/uploads/2018/09/convenio_callcenter.pdf

Het convenio in cijfers:

  • 47 bladzijden
  • 87 artikels
  • 20 hoofdstukken
  • 2 Bijlagen

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *