Verwachtingen: Werken in een call center in Barcelona

  • salaris
  • type werk
  • werktijden
  • vakantie
  • pauzes
  • lunch
  • moeilijkheidsgraad

Salaris

Het startsalaris voor een callcenter agent in Barcelona is zeker geen vetpot. Het wettelijke minimum was 13.468,84 euro per jaar in 2017. Elk jaar komen er een paar procenten bij gebaseerd op de consumentenprijsindex oftewel IPC in Spanje. In Spanje hebben ze nog een oud systeem waarbij je een 13de en 14de maand krijgt. Dit zijn de zogenaamde “pagas extras” ter waarde van een volledig maandsalaris. Eén betaling is rond de zomer, en één rond de winter. Er is binnen de wetgeving ook een optie om dit “pro-rata” uit te betalen. Je krijgt dan elke maand een klein beetje meer salaris in plaats van de 13de en 14de maand.

Volgens artikel 46 van de collectieve arbeidsovereenkomst heeft iedereen die werkt in een “vreemde” taal recht op “plus de idiomas” . Het gaat om een bedrag van om en bij de €120 per maand dat bovenop je basissalaris komt.

Als je dit alles bij elkaar telt kom je aan een nettosalaris van om en bij de €1200 – €1500 netto per maand

De minder goed betaalde callcenter banen in Barcelona zullen €1050 – €1100 per maand netto betalen voor een 39 uren week. De  beter betaalde callcenter banen in Barcelona zullen €1350 – €1550 netto per maand betalen. Het kan zijn dat er een deel van je salaris “performance related bonus” is. Met andere woorden, als je je baan goed doet en de targets haalt krijg je een “bonus”.

 

Type Werk

Callcenter werk is heel uiteenlopend. Sommige taken zijn repetitief, andere vergen meer inspanning en zijn uitdagend. Er zullen altijd doorgroeimogelijkheden zijn. Je begint als callcenter agent, na een aantal maanden kan je de optie krijgen om door te groeien naar een functie met meer verantwoordelijkheid. Binnen elk bedrijf kan de volgende stap een andere term hebben. Als je in een groter project werkt zullen er ook mogelijkheden zijn als QA(Quality Assurance) of Mentor (soms ook coach).

Werktijden

Elk project is anders, je zal moeten werken wanneer de “lijnen” open zijn. Wat wel overal hetzelfde is dat je 39 uur per week(fulltime) zal moeten werken. Dit wil zeggen dat je per week 1 korte dag hebt waar je of vroeger naar huis gaat of later begint. Is het bedrijf dat je gaat vertegenwoordigen enkel bereikbaar van maandag tot vrijdag: 09.00 – 17.00 uur. Lucky You! Je werkt elke dag van 9 tot 5! Kortom, jij werkt wanneer het bedrijf bereikbaar wil zijn , want jij wordt het eerste aanspreekpunt. Het kan dus zeker ook zijn dat je ook in het weekend moet werken.

Vakantie

Dias naturales of Dias Laborales: De vakantiedagen waar je recht op hebt zijn vastgelegd via het Estatuto de los Trabajadores en de collectieve arbeidsovereenkomst per sector. Enerzijds heb je een wettelijk minimum, anderzijds heb je een mogelijke verbetering in de collectieve arbeidsovereenkomst. Het wettelijke minimum is 30 dias naturales. Via het convenio contactcenter is hier een verbetering voor bekomen en heb je recht op 32 dias naturales. Als je vakantie word toegekend gebaseerd op Dias Laborales heb je 21 of 22 vakantiedagen. Indien er wordt gewerkt met Dias Naturales kan het zijn dat je wordt gevraagd om vakantie per blokken van 7 dagen op te nemen. Dan kan je per jaar 4 keer een blok van 7 dagen opnemen + 4 afzonderlijke dagen.

Pauzes

De wettelijke minimum pauze voor een werkdag van 8 uur is 20 minuten. Let wel! Het is niet de effectief gewerkte tijd die belangrijk is om te berekenen op hoeveel pauze je recht hebt. Bij veel callcenter banen in Barcelona is de lunch onbetaald. Indien je werkdag om 09.00 begint en om 18.00 eindigt telt er maar 8 uur als effectieve werktijd maar duurt je werkdag wel 9 uur. Dit is belangrijk omdat je recht hebt op minstens 30 minuten betaalde pauze bij een werkdag die langer duurt dan 8 uur.

Lunch

Zoals al vermeld bij het gedeelte over pauzes is de lunch bij veel callcenter banen onbetaald. Omdat een werkdag 8 uur duurt moet je 9 uur op kantoor zijn als je 1 uur lunch neemt en 8,5 uur als je lunch 30 minuten lang is. Sommige bedrijven geven je de keuze: minder lange lunch, maar half uurtje eerder naar huis.

Moeilijkheidsgraad

De moeilijkheidsgraad is heel uiteenlopend. Voor sommige projecten is het voldoende dat je vlot je eigen taal spreekt en comfortabel bent met eenvoudige computertaken. Voor andere projecten is het belangrijk dat je bechikt over een goede basis kennis IT. Er zijn verschillende soorten bedrijven met projecten in Barcelona. Sommige eenvoudig, andere eerder complex. Er is voor elk kennisniveau werk te vinden in Barcelona.

2 comments

  1. Geachte heer/ mevrouw,
    Ik ben Rosana Frias 39 Jr.
    Ik vind callcenter zeer interessant. Zou graag bij juliie bedrijf willen aansluiten.
    Graag zou ik meer informatie willen ontvangen. Tot snel!
    Met vriendelijke groet,
    Rosana Frias

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *